Ako sa zo sna rodí skutočnosť a ako sa stravovať pri učení

, , No Comments
Drahí priatelia!

Viem, že som dlho neprispievala na blog. No fakt, že mám pár mesiacov, týždňov, dní do štátnic, bol silnejší ako pud písania výživárskych článkov. Poznáte to, nemáte čas ani na šálku čaju (alebo skôr kávy). V haldách učenia, kopách článkov a podkladov pre napísanie bakalárskej práce som sa utápala asi tak trištvrte roka s občasnými prestávkami. Teraz je to konečne za mnou a už týždeň sa môžem píšiť titulom nutričného terapeuta, a tak pre vás pripravujem kopu zaujímavých článkov zo sveta výživy, plno nových receptov, nápadov a snáď nejakých inšpirácii. 

Dnešný článok som sa rozhodla venovať učeniu a výžive pri učení. Ak nie ste študentom, nevadí, rady platia v podstate pre akokoľvek duševne pracujúceho človeka.


Učiť sa, učiť sa, učiť sa!
Skúškové obdobie je na väčšine fakúlt práve v plnom prúde. Je to čas minimálneho spánku, maximálneho stresu a nekvalitného jedla.

"Najčastejšou chybou študentov v skúškovom období je nepravidelné jedenie malých porcii a nezdravých jedál."

A tak sa zrazu stane, že v časovej tiesni si študent nenavarí, nezájde na obed do mesta, a viem si predstaviť aj takých, ktorí nezjedia ani obed od mamy. Kvôli aspoň troške útechy a endorfínom siahne pri neutíchajúcich nervoch po čokoláde. A povedzme si narovinu, asi nikto neskončí pri jednej tabličke. Čokoládou to väčšinou nekončí. V zásobe má študent wifonky, párky, čipsy, fastfood oproti a hektolitre Coly, energetických nápojov a celý balík kávy. Fajn, tak dva balíky. Je síce pravda, že väčšina z týchto potravín a nápojov vás nakopnú a možno aj z časti nasýtia, ale verte, že z dlhodobejšieho hľadiska to výkonu mozgu príliš neprospeje.

Čo do úst?
Nutričný trhák, ktorý by zaručil študentovi hladké preplávanie skúškami však neexistuje. 

"Všeobecne sa odporúča pravidelná strava s vyváženým obsahom všetkých živín."

Zdroj: https://en.wikipedia.org/
Keď sa človek nenaje, bude mu chýbať energia, ktorú kávou príliš nedoženie, živiny, ktoré (nielen) mozog tak veľmi potrebuje a k tomu všetkému bude podráždený a depresívny. V neposlednom rade sa potom z hladu dotlačí chipsami a sladkosťami. Ak na jedlo zabúdate, skúste si vopred nachystať (umyť, očistiť, nakrájať...) ovocie, zeleninu alebo oriešky, ktoré môžete počas učenia chumkať. Príprava vám zaberie pár minút, takže výhovorky typu "nestíham" nezaberú. 

Vyhýbajte sa príliš sýtym, mastným a vyprážaným jedlám, lebo po obede sa vám bude chcieť, namiesto učenia, akurát tak spať. Voľte skôr sviežejšie jedlá. Ideálna je zelenina a ovocie, a to vďaka vysokému obsahu jednoduchých sacharidov, ktoré rýchlo dodajú telu potrebnú energiu. Ovocie a zelenina obsahujú mnoho ďalších prospešných látok (vitamíny, minerálne látky, vláknina, antioxidanty, polyfenoly a mnohé ďalšie). Zo zeleniny je na učenie ako stvorený hrášok. Obsahuje pomerne dosť bielkovín - takže zasýti (čo u zeleniny nie je samozrejmosť) a sacharidov, vďaka ktorým chutí tak božsky. Z ovocia sú pre nervákov stvorené zas banány, ktoré vďaka vysokému obsahu draslíka utíšia vaše boľavé srdce a potešia oslabený žalúdok stresmi a objímaním záchodovej misy. Každopádne, je jedno, akou zeleninou a ovocím sa dotlačíte, základ je však 5 porcí ovocia a zeleniny denne. Do stravy by študent mal zaraďovať aj strukoviny. Obsahujú cenné bielkoviny, majú priaznivé zloženie tukov (s vysokým podielom esenciálnych omega-6 a omega-3 mastných kyselín, fosfolipidov, ktoré sú dôležité pre výstavbu bunkových membrán vrátane mozgu) a taktiež sú zdrojom vitamínov, najmä skupiny B.

Nezabúdajte sa naraňajkovať!
A tým nemyslím kávu a donuty. Pointou by mali byť raňajky bohaté na bielkoviny, sacharidy a vlákninu. Ideálne v tomto zmysle sú ovsené vločky s mliekom alebo jogurtom a k tomu kus ovocia. Prípadne vajíčko na tvrdo so syrom, zeleninou a pečivo k tomu. Výborná sú tiež ryby (napr. vo forme rybacej pomazánky), a to vďaka bielkovinám a omega - 3 mastným kyselinám, ktoré sú potrebné pre udržanie správnych funkcii nášho mozgu. Typy na raňajky nájdete TU:

Zdroj: www.pixabay.com

Kontroverzný kofeín
Kofeín sa nachádza vo viacerých nápojoch. Možno ste nevedeli, ale aj v kakau. Väčšina študentov uprednostňuje starú osvedčenú kávu, mnohým však káva nerobí dobre, a tak siahajú po energetických nápojoch.

"Problémom energy drinkov je vysoký obsah jednoduchých sacharidov a stimulantov, ktoré nemusia zahnať únavu, ale naopak spôsobiť nesústredenosť a prílišnú vzrušivosť. Výsledkom preto môže byť ešte menšie sústredenie sa nad učivom ako bez nich. "

Na každého pôsobí kofeín individuálne. Niekto môže vypiť dve šialky za deň a nezaspí ani o štvrtej nad ránom a iný ich môže vypiť 8 a cíti sa stále unavený. Každopádne, mali by ste si dávať pozor na to, koľko za deň tej kávy vypijete. Aj kofeínom sa dá predávkovať!


"Počas učenia alebo akejkoľvek aktívnej práce, nezabúdajte tiež na pitný režim. Ideálna je pitná voda, džúsy a ovocné a bylinkové čaje (hlavne pred spaním)."

Na záver terba už len popriať tým, čo ešte "bojujú", pevné nervy, šťastie a mnoho úspechov :)

Vaša Petra

0 komentářů:

Zverejnenie komentára